Brev från Norrköping Kommun 2015-12-01
Viktig information om halka, snö, grenar och andra hinder för avfallshanteringen
Varje vinter när halkan kommer blir det av naturliga skäl problem för vår entreprenör att ta sig fram i och till vissa bostadsområden. För att minska problemen vill vi med detta brev informera er som vägförening om vad som gäller när vi inte kan hämta sopor, latrin eller slam på grund av halka, snö eller växtlighet som hänger in över vägen.
Tips vid halkbekämpning
Tänk på att hämtningsfordonen är mycket större, bredare och tyngre än en vanlig personbil — det kräver att den plogade och sandade/saltade körytan är väl tilltagen. Om vägarna plogas i en viss ordning tar vår kundservice gärna emot uppgifter om detta. Entreprenören kan sedan använda den informationen för att eventuellt styra om körordningen.
Håll vägen fri från grenar
När buskar och träd har växt sig stora och hänger in över vägarna är det svårt för sopbilar och slambilar att ta sig fram. För att sopbilen ska kunna ta sig fram behöver vägen vara minst 3,5 meter bred och ha ytterligare 1 meter på varje sida som är fri från grenar. Det är nödvändigt för att chauffören ska kunna köra bilen på ett så säkert sätt som möjligt. Vägen ska även ha en fri höjd på minst 4,7 meter.
Om hämtning inte kan utföras
I de fall som hämtningen inte kan utföras på grund av att väghållaren inte har halkbekämpat, snöröjt eller tagit bort växtlighet som hänger in över vägen, gäller följande:
- Fastighetsinnehavaren ska förvara avfallet till nästa ordinarie hämtningstillfälle.
- Det går bra att lämna en extrasäck med sopor vid det nästkommande ordinarie hämtningstillfället.
- Fastighetsinnehavare som av någon anledning vill ha sophämtning innan nästa ordinarie hämtning får beställa det hos kundservice och stå för den kostnaden. Detta förutsätter att vägen är farbar, det vill säga att problemen är åtgärdade.
- Det kan i vissa fall bli aktuellt att placera sopkärl och latrinbehållare på annan plats under vinterhalvåret för att hämtning ska kunna säkerställas.
Det är alltid chauffören som avgör om vägen är framkomlig och tillräckligt säker för hämtningsfordonet.
Ansvaret regleras i föreskrifterna för avfallshantering
Nedan finns ett utdrag ur föreskrifterna antagna av kommunfullmäktige:
4§ Fastighetsinnehavarens ansvar och skyldigheter
Väghållning m.m.
Det åligger fastighetsinnehavaren eller väghållaren att hålla körväg, enskild väg eller tomtmark som utnyttjas vid hämtning, i framkomligt skick för hämtningsfordon året om. Transportvägen från fordonets uppställningsplats till behållare ska vara framkomlig, minst 1,2 meter bred och vintertid röjas från snö och hållas halkfri. Behållare för uppsamling av avfall ska vara uppställd så att hämtning underlättas.Fastighetsägaren är skyldig att förvara avfallet inom fastigheten till nästkommande hämtning om
1. snö, tjällossning eller andra tillfälliga väghinder omöjliggör hämtning, eller
2. entreprenören, av skäl som denne inte kunnat påverka, ej haft tillträde till deFör fastighet som är svår att nå för hämtning på grund av begränsad framkomlighet, får Tekniska nämnden, efter samråd med fastighetsinnehavaren, besluta att hämtning får ske på annan närbelägen plats.
Kontakta oss
Vid frågor och funderingar kring detta eller annat som rör avfallshanteringen är du välkomna att kontakta kundservice på tfn.011-15 15 50 eller e-post
Med vänlig hälsning
Nodra AB
Avfallsenheten